23.3 C
New York
Friday, September 20, 2024

Toyota Starlet Cross dilancar di Afrika Selatan – rebadge dari Suzuki Fronx, 1.5L NA, bermula RM72k


Toyota Starlet Cross dilancar di Afrika Selatan – <em>rebadge</em> dari Suzuki Fronx, 1.5L NA, bermula RM72k

Toyota sebelum ini telah ‘membangkitkan’ semula nama hatchback kompak ‘Starlet’ dengan memperkenalkan Toyota Starlet pada tahun 2020 khas untuk pasaran Afrika Selatan, yang sebenarnya merupakan mannequin rebadge dari Suzuki Baleno yang diproduksi oleh Maruti Suzuki di India.

Kini sekali lagi nama ikonik tersebut digunakan untuk pasaran Afrika Selatan apabila Toyota memperkenalkan pula SUV kompak yang diberi nama sebagai Toyota Starlet Cross 2024. Sekali lagi mannequin ini merupakan versi rebadge dari Maruti Suzuki Fronx, yang juga dikenali sebagai Toyota City Cruiser Taisor yang baru dilancarkan di India pada April lalu.

Starlet Cross ini merupakan SUV dengan panjang keseluruhan tidak sampai empat meter, atau lebih spesifik hanya 3,995 mm. Jadi ia merupakan SUV segmen-A dalam kelas yang sama seperti Perodua Ativa, Nissan Magnite dan sebagainya, lebih kecil dari Toyota Yaris Cross berasaskan platform DNGA yang sudahpun dilancarkan di Indonesia dan Thailand.

Toyota Starlet Cross dilancar di Afrika Selatan – <em>rebadge</em> dari Suzuki Fronx, 1.5L NA, bermula RM72k

Namun tidak seperti Maruti Suzuki Fronx dan Toyota City Cruiser Taisor di India yang menerima pilihan enjin K12N empat silinder 1.2 liter NA sama ada digerakkan dengan petrol atau gasoline asli mampat (CNG) dan enjin petrol K10C 1.0 liter tiga-silinder turbo, Toyota Starlet Cross di India hanya ditawarkan dengan satu jenis enjin iaitu 1.5 liter petrol NA berkuasa 105 PS dan tork maksima 138 Nm.

Enjin tersebut dipadankan dengan pilihan kotak gear automatik empat kelajuan dan juga guide lima-kelajuan, kedua-duanya hanya memacu roda hadapan. Mannequin dengan kotak gear auto boleh memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.8 saat dan mencatatkan kelajuan maksima 170 km/j, manakala versi guide lebih pantas dengan pecutan sama dicapai dalam masa 5.6 saat dan kelajuan maksima 175 km/j.

Pada sebelah luar, Toyota Starlet Cross ini tampil dengan rupa yang sama sepenuhnya seperti City Cruiser Taisor, yang secara asasnya Fronx yang ditukar dengan beberapa perincian kecil seperti grafik lampu nyalaan siang, corak gril dan grafik LED lampu belakang yang berbeza.

Toyota Starlet Cross dilancar di Afrika Selatan – <em>rebadge</em> dari Suzuki Fronx, 1.5L NA, bermula RM72k

Begitu juga pada bahagian kabin dimana Starlet Cross, City Cruiser Taisor dan Fronx berkongsi rekaan yang sama, dibezakan hanya brand pada roda stereng yang mengikut jenama masing-masing. Antara perincian yang diberikan termasuk pilihan skrin infotainmen 7- dan 9-inci dan juga pengecas telefon pintar tanpa wayar.

Kelengkapan keselamatan pula agak rendah di mana tiada sebarang sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS) ditawarkan. Varian asas XR hanya diberikan dua-beg udara, manakala varian tertinggi XS pula menerima enam-beg udara. Sistem kawalan kestabilan elektronik, brek ABS dan EBD serta bantuan mula mendaki adalah normal untuk semua mannequin.

Toyota Starlet Cross ini dijual pada harga bermula R299,900 (RM72k) untuk mannequin asas XS MT dan R322,300 (RM78k) untuk XS AT. Varian tertinggi pula dijual pada harga bermula R339,300 (RM82k) untuk varian XR MT dan R359,300 (RM87k) untuk varian XR AT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles