28.9 C
New York
Thursday, September 19, 2024

MINI Countryman S 2024 di Malaysia – mannequin U25 hibrid ringkas dengan kuasa 218 PS, 360 Nm, RM349k


MINI Countryman S 2024 di Malaysia – model U25 hibrid ringkas dengan kuasa 218 PS, 360 Nm, RM349k

BMW Group Malaysia telah membuat kejutan dengan memperkenalkan MINI Countryman S All4 U25 di acara Sime Darby Motor Automania hari ini. Mannequin hibrid ringkas itu menyertai mannequin elektrik SE dan John Cooper Works yang dilancarkan sebelum ini, dan daripada aspek prestasi, ia kurang sedikit berbanding JCW.

Tapi, harganya tidak berbeza banyak, kerana Countryman S baru ini dijual pada harga RM348,888 tidak termasuk insurans – RM105,000 lebih mahal berbanding Cooper S Countryman F60 JCW, dan hanya RM41,000 kurang berbanding JCW lengkap yang berharga RM389,888.

Bersamanya datang jaminan dua tahun tanpa had batuan, dan jika anda memilih pakej waranti dan servis empat tahun, ia akan menjadi RM359,288 tidak termasuk insurans. Mannequin ini diimport sepenuhnya dari Leipzig, Jerman, dan kami jangkakan, pemasangan tempatan akan dibuat tidak lama lagi bagi menurunkan harganya.

Countryman S ini nampak sama seperti SE, tetapi motor elektrik berkembar diganti dengan enjin petrol empat silinder 2.0 liter turbo B48, yang menghasilkan kuasa 204 PS antara 5,000 ke 6,500 rpm dan tork 320 Nm 1,500 ke 4,000 rpm. Sedikit lagi kuasa, iaitu 20 PS dan 55 Nm diberikan sebagai tambahan oleh motor elektrik, sekaligus menjadikan kuasa keseluruhannya 218 PS and 360 Nm.

Enjin ini dipadankan bersama kotak gear automatik lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda, membolehkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa 7.1 saat, sebelum mencapai kelajuan 228 km/j. Penggunaan bahan api berada di tahap 6.8 l/100 km mengikut kitaran WLTP.

Bentuk lencana S yang digunakan pada mannequin ini sama seperti SE, tetapi diwarnakan merah berbanding hijau. Ia juga datang dengan pakej Favoured, yang membawa kemasan berwarna Vibrant Silver, skid plate hiasan dan pilihan warna bumbung dan cermin sisi sama ada Piano Black atau Vibrant Silver. Rim bersaiz 20 inci.

MINI Countryman S 2024 di Malaysia – model U25 hibrid ringkas dengan kuasa 218 PS, 360 Nm, RM349k

Di bahagian dalam, Countryman S ini menggunakan fabrik 3D di bahagian papan pemuka dan panel pintu hadapan, sementara di belakang ia bertukar menjadi Classic Brown. Melalui pakej Favoured ini juga, kereta ini datang dengan tempat duduk JCW yang dibalut kulit tiruan Vescin Beading yang berwarna sama ada Classic Brown atau Darkish Petrol.

Berkenaan teknologi, anda akan mendapat skrin sesentuh OLED bulat berukuran 9.4 inci yang bukan sahaja boleh digunakan untuk mengawal pendingin hawa, tetapi juga memaparkan kelajuan. Ia beroperasi menggunakan MINI Working System 9 berasaskan Android dan datang dengan fungsi kawalan suara “Hey MINI”, sementara di hadapan pemandu terdapat panel head-up show.

Turut diberikan adalah pemancar lampu papan pemuka yang boleh bertukar corak mengikut mod pemanduan, navigasi augmented actuality, MINI Digital Key Plus berasaskan telefon pintar, MINI Driving Sounds dan kamera 360 darjah dengan Distant 3D View.

Barangan lain yang diberikan secara commonplace adalah termasuk sistem tanpa kunci, pemancar brand MINI di luar, tempat duduk hadapan larasan kuasa dengan fungsi memori dan mengurut di bahagian pemandu, kawalan pendingin hawa dua zon serta sistem bunyi Harman Kardon dengan 12 pembesar suara. Bagi menempatkan bateri sistem hibridnya, ruang barangan menjadi sedikit kecil, iaitu 450 liter, dan apabila semua tempat duduk belakang lipat, ia menjadi 1,450 liter.

Daripada aspek keselamatan, Countryman S datang terus dengan pakej Driving Assistant, yang memberikan Autonomous Emergency Braking, Lane Preserving Help, Blind Spot Monitoring, Rear Collision Warning, Rear Cross Visitors Alert dan Parking Assistant Plus.

Kereta ini juga datang dengan semua kelengkapan untuk Driving Assistant Plus, yang memberikan Adaptive Cruise Management dengan fungsi cease and go, Lane Centring Help dan Visitors Signal Recognition, tetapi anda perlu membayar yuran langganan RM202 sebulan untuk mengaktifkannya. Cara lain, anda boleh membayar RM4,481 dan ia akan diaktifkan sepanjang hayat kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles