20.9 C
New York
Friday, September 20, 2024

Mercedes-Benz EQS450 4Matic SUV 2024 dilancar di Malaysia — 360 PS, jarak EV 673 km; dari RM626k


Mercedes-Benz EQS450 4Matic SUV 2024 dilancar di Malaysia — 360 PS, jarak EV 673 km; dari RM626k

Selepas memperkenalkan mannequin EQS 580 SUV untuk pasaran Malaysia pada Oktober 2023, kini Mercedes-Benz Malaysia (MBM) memperkenalkan pula tambahan varian baru yang lebih rendah bagi mannequin berkenaan, iaitu EQS 450 4Matic SUV yang ditawarkan dengan harga RM625,888 tidak termasuk insurans.

Menggunakan platform EV “EVA2” (Electrical Car Structure), EQS 450 4Matic SUV dilengkapi dengan tetapan dua motor elektrikvyang mampu memberikan keseluruhan kuasa sebanyak 360 PS (355 hp atau 265 kW) dan tork 800 Nm. Ia mampu mencapai pecutan 0-100 km/j dalam masa 6.1 saat dengan laju maksimum mencech 210 km/j.

Varian EQS 450 4Matic ini bagaimanapun dikuasakan oleh bateri lithium-ion berkapasiti lebih besar dengan 118 kWh (dari 107.8 kWh), dengan jarak EV yang boleh dicapai antara 594 km hingga 673 km dengan satu cas penuh mengikut kitaran WLTP. Penggunaan elektrik untuk varian SUV ini juga berbeza dengan sebelumnya, iaitu sekitar 22.8-20.1 kWh bagi setiap 100 km.

Varian ini juga dilengkapi dengan electrical drive practice (eATS) di gandar depan dan belakang, begitu juga dengan ciri Torque Shift yang mengagihkan tork untuk kedua-dua gandar yang sama secara elektronik.

Mercedes-Benz EQS450 4Matic SUV 2024 dilancar di Malaysia — 360 PS, jarak EV 673 km; dari RM626k

Seperti juga varian EQS SUV yang lain, EQS 450 4Matic menggunakan bateri lithium-ion dengan 12 modul sel yang disertakan dengan perisian pengurusan bateri inovatif oleh Mercedes-Benz, yang boleh dikemaskini secara over the air (OTA) — ia didakwa mempunyai jangka hayat penyelenggaraan setiap 10 tahun atau 250,000 km, dan mampu mengekalkan kapasiti sebanyak 70%.

Untuk pengecasan, bateri ini boleh menggunakan pengecas AC 22 kW dengan standing pengecasan (SoC) 0%-100% mencecah enam jam 15 minit. Sekiranya menggunakan pengecas pantas DC 200 kW pula, SoC bagi 0%-80% hanyalah 31 minit. Semua spesifikasi teknikal ini sahaja yang membezakan antara varian 580 dan 450 terbaru bagi EQS SUV ini — janaan kuasa, kapasiti bateri (unit baru yang lebih cekap), serta jarak perjalanan — manakala kelengkapan selebihnya adalah sama.

Dari segi rekaan, bahagian hadapannya menampilkan unit ‘Panel Hitam’ dengan lampu utama Digital LED dan jalur lampu yang disepadukan bersama gril hitam bercorak bintang tiga-dimensi yang menyerlah. Selain itu, kemasan AMG Line menghiasi penampilan keseluruhannya. Untuk roda, ia menggunakan rim AMG 22-inci dua-tona.

Pemegang pintu jenis flush yang tersorok dan bumbung panoramik juga diberikan secara customary. Untuk bahagian belakangnya, lampu LED diberikan dengan rekaan 3D Helix sama seperti wajah hadapannya, dengan bentuk melintang. Diffuser dengan elemen krom kualiti-tinggi dengan spoiler lip di bahagian bawah badan turut disertakan.

Mercedes-Benz EQS450 4Matic SUV 2024 dilancar di Malaysia — 360 PS, jarak EV 673 km; dari RM626k

Varian EQS SUV ini juga memanfaatkan casis yang merangkumi suspensi jenis four-link di hadapan dan jenis multilink di belakang. Jarak kelegaaan tanah untuk SUV ini juga dipertingkatkan sehingga 25 mm. Selain itu, ia juga diberikan mod pemanduan Dynamic Choose yang merangkumi mod Eco, Consolation, Sport dan Particular person, dan menampilkan ciri Off Street. Ia boleh digunakan dengan atau tanpa ESP®. Ciri customary lain termasuk stereng gandar belakang dengan sudut stereng hingga 10-darjah untuk memberikan kendalian yang lebih tangkas.

EQS SUV mempunyai ukuran dimensi 5,125 mm panjang, 1,959 mm lebar dan tinggi 1,718 mm dnegan jarak rodanya 3,210 mm (+20 mm berbanding versi sedannya). Ini memberikannya ruang dalaman yang luas. Barisan pertama tempat duduk, ruang kepalanya mencecah 1,035 mm, manakala 1,031 mm pada barisan kedua dan ketiga dengan 900 mm. Barisan kedua tempat duduk pula boleh dilaras ke hadapan dan belakang secara elektrikal hingga 130 mm secara customary. Ini menyediakan ruang lutut antara 830 mm dan 960 mm.

Ruang barangan di belakang yang tersedia ialah 195 liter dengan tempat duduk berada dalam keadaan regular. Jika tempat duduk barisan kedua dan ketiga dibaringkan sepenuhnya, kapasiti kargonya mencecah 2,100 liter.

Di dalam, elemen kemasan kayu dengan Mercedes-Benz Sample menghiasinya. Selain itu MBUX Hyperscreen dengan panel paparan melengkung yang terdiri daripada tiga unit skrin untuk pemandu (12.3-inci), tengah (17.7-inci) dan untuk penumpang belakang (12.3-inci) tersedia. Dengan rekaan zero-layer, MBUX Hyperscreen menawarkan operasi sentuhan intuitif dengan haptic suggestions dan drive suggestions.

Mod paparan alternatif juga dihadirkan dengan mod “Pure EV” yang merupakan graf palang untuk memaparkan standing pemanduan (Drive, Speed up, Cost). Skrin paparan tersebut boleh ditetapkan secara particular person dengan tiga gaya paparan (Discreet, Sporty, Traditional) dan tiga mod (Navigation, Help, Service).

Kabinnya turut dilengkapi dengan kelengkapan Electrical Artwork termasuk balutan tempat duduk yang mewah dalam kemasan kulit Nappa hitam/kelabu. Selain itu, pencahayaan dalaman juga ada termasuk ketika pintu dibuka, pancaran pencahayaan tersebut akan memantulkan paten Mercedes-Benz pada lantai.

Seperti EQS versi sedan, EQS SUV elektrik ini juga diberikan MBUX (Mercedes-Benz Consumer Expertise) generasi kedua. Sistem bunyinya menggunakan jenis Dolby Atmos® yang untuk sistem bunyi sekeliling Burmester® dengan 15 unit pembesar suara.

Ciri kelengkapan dalaman lain termasuk kawalan suhu automatik Thermotronic, bantuan suara Hey Mercedes, MBUX Excessive-Finish Rear Seat Leisure Plus yang merangkumi dua paparan 11.6-inci dengan butang kawalan, pill MBUX untuk penumpang belakang, MBUX Inside Assistant dan MBUX Augmented Actuality Navigation yang membolehkan pemandu mengetahui situasi trafik yang rumit.

Ia juga didatangkan dengan pakej Energizing secara customary yang merangkumi Energizing Consolation, Energizing Coach dan Air-Stability Bundle yang menawarkan aroma yang mengharumkan.

Bagi aspek keselamatan, ciri Parking Bundle bersama kamera 360-darjah adalah customary, yang disepadukan dengan Bantuan Parkir di dalam MBUX, Pakej Bantuan Pemanduan, fungsi brek kecemasan dan Bantuan Parkir Aktif. Ia juga datang dengan tujuh beg udara, ABS, Kawalan Kestabilan, Kawalan Kelajuan Adaptif, Pemantauan Titik Buta Aktif, Pengelak Pelanggaran Hadapan dengan Amaran Trafik, Sistem Pengesan Pejalan Kaki, dan Paparan Informasi Isyarat Trafik.

Ia juga hadir dengan Driving Help Bundle Plus yang terdiri daripada Distronic Plus, Energetic Lane Maintaining Help, Energetic Steering Help, Evasive Manoeuvre Assist, PRE-SAFE® Impulse Aspect, dan sensor belakang.

Gambar rasmi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles