26 C
New York
Friday, September 20, 2024

Honda Civic facelift 2025 kini di Thailand – bermula RM132k, rupa lebih segar, 1.5L Turbo dan hibrid e:HEV


Honda Civic <em>facelift</em> 2025 kini di Thailand – bermula RM132k, rupa lebih segar, 1.5L Turbo dan hibrid e:HEV

Tak sampai tiga bulan selepas membuat kemunculan world di Amerika Syarikat, Honda Civic generasi ke-11 dalam versi facelift kini sudahpun mendarat di rantau ASEAN dengan dilancarkan secara rasmi di Thailand hari ini. Selain dari perubahan dari segi kosmetik, Civic yang disegarkan ini turut menerima beberapa tingkat taraf perincian.

Untuk pasaran Thailand, Civic ini ditawarkan dalam tiga varian dan dua unit rangkaian kuasa. Bagi mereka yang mahukan enjin petrol sepenuhnya, pilihan hanya terhad untuk varian asas 1.5 Turbo EL+, dijual pada harga 1.03 juta baht (RM132,095). Manakala dua mannequin lebih tinggi iaitu e:HEV EL+ dan e:HEV RS, kedua-duanya menerima unit rangkaian kuasa hibrid i-MMD 2.0 liter, dijual pada harga masing-masing 1.09 juta baht (RM139,790) dan 1.23 juta baht (RM157,780).

Rupa luaran Civic FE facelift untuk pasaran Thailand ini tampil serupa dengan mannequin pasara Amerika Syarikat. Ia diberikan gril hadapan dengan elemen sarang lebah bersama kerangka yang dibina berbeza dengan bahagian muncung lebih tajam dan bawahnya nampak lebih lebar.

Elemen sarang lebah yang sama turut dibawa ke gril bampar di bawah yang direka dengan bentuk heksagon, berbanding gril dengan elemen bar melintang dan bentuk trapezium pada mannequin sedia ada. Secara asasnya bahagian belakang masih nampak sama seperti mannequin sebelumnya, tetapi diberikan perubahan pada bahagian grafik lampu.

Honda Civic <em>facelift</em> 2025 kini di Thailand – bermula RM132k, rupa lebih segar, 1.5L Turbo dan hibrid e:HEV

Bagi membezakan varian, mannequin 1.5 Turbo EL+ hadir dengan lampu hadapan projektor automatik, lampu nyalaan siang dan lampu belakang LED, pembuka pintu kemasan warna badan dan juga sepasang tip ekzos bagi menandakan ia digerakkan dengan enjin petrol sepenuhnya.

Bagi mannequin e:HEV EL+ pula, ia datang dengan pembuka pintu warna badan dengan serlahan krom, serta tip ekzos yang disorokkan. Manakala lampu hadapan LED dan penderia hujan untuk pengelap cermin diberikan pada mannequin e:HEV EL+ dan e:HEV RS.

Seperti lazimnya, RS menerima perincian yang paling garang, dengan diberikan kemasan hitam pada pembuka pintu dan antena sirip jerung. Ia juga menerima lencana RS pada gril hadapan, kemasan pada tip ekzos serta spoiler penutup however belakang juga dalam kemasan hitam berkilat.

Untuk roda, 1.5 Turbo EL+ dan e:HEV EL+ menerima set rim 17-inci dalam kemasan dua tona. Manakala varian e:HEV RS diberikan set rim 18-inci dalam kemasan hitam sepenuhnya.

Honda Civic <em>facelift</em> 2025 kini di Thailand – bermula RM132k, rupa lebih segar, 1.5L Turbo dan hibrid e:HEV

Rupa asas bahagian dalaman Civic ini masih lagi kelihatan sama. Semua varian mannequin pasaran Thailand ini menerima kemasan dalaman berwarna hitam, tetapi datang dengan upholsteri berbeza. Varian 1.5L Turbo EL+ dan e:HEV EL+ diberikan upholsteri gandingan kulit sebenar dan kulit sintetik.

Manakala e:HEV RS pula menerima upholsteri gabungan sued dan kulit sintetik bersama serlahan jahitan benang merah. Varian paling sporty ini juga diberikan pencahayaan pada perapi pintu hadapan dan juga pada ruang kaki.

Perincian commonplace yang diberikan adalah termasuk butang penghidup enjin bersama penghidup enjin kawalan jauh dan sistem kunci pintar Honda, sistem pendingin hawa automatik dengan liang kabin belakang dan tempat duduk pemandu larasan elektrik lapan hala.

Mannequin dengan unit rangkaian kuasa hibrid pula ditambah dengan tempat duduk penumpang hadapan larasan elektrik empat-hala, cermin pandang belakang auto-malap dan juga pengecas telefon pintar tanpa wayar. Manakala hanya varian e:HEV RS diberikan diberikan kad untuk sistem kunci pintar dan juga pendingin hawa dua-zon.

Untuk sistem infotainmen pula, ketiga-tiga varian menerima skrin sesentuh utama sembilan inci yang dilengkapi sistem Google built-in, serta hubungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar. Perincian commonplace lain termasuk empat port USB-C, sistem Honda Join dan juga lapan pembesar suara. Manakala varian e:HEV RS menerima sistem bunyi Bose Audio Premium dengan 12-pembesar suara.

Tiada perubahan dibuat pada unit rangkaian kuasa. Mannequin yang dijana oleh enjin petrol penuh menerima enjin 1.5 liter VTEC Turbo yang menghasilkan 178 ps pada takat 6,800 rpm dan tork maksima 240 Nm bermula 1,700 rpm hingga 4,500 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear CVT automatik bagi memacu roda hadapan.

Manakala bagi model-model hibrid e:HEV, ia menerima unit rangkaan kuasa i-MMD dengan gandingan enjin 2.0 liter empat silinder kitaran Atkinson disuap sistem suntikan bahan api terus berkuasa 141 PS dan tork maksima 182 Nm, bersama dua buah motor elektrik. Ia berfungsi sama dengan sistem 1.5L i-MMD pada Metropolis dan HR-V hibrid, di mana enjin petrol yang dibekalkan dalam kebanyakkan masa hanya berfungsi sebagai generator untuk mengecas bateri lithium ion.

Sebuah motor bersaiz kecil dipadankan terus pada aci engkol berfungsi untuk menghidupkan enjin, manakala motor utama yang memacu roda hadapan pula dibekalkan kuasa 184 PS dan tork maksima 315 Nm. Ada masa-masa tertentu enjin petrol turut membantu motor elektrik untuk memacu roda menerusi klac lock-up pada transmisi E-CVT, contohnya ketika bergerak pada kelajuan tinggi.

Untuk mannequin petrol penuh, ia hanya diberikan dua mod pemanduan iaitu Econ dan Regular. Manakala model-model hibrid e:HEV, pemandu boleh memilih empat mod pemanduan iaitu Econ, Regular, Sport dan Particular person.

Sistem keselamatan yang diberikan pada Civic facelift pasaran Thailand ini juga agak tinggi dengan ketiga-tiga varian menerima sistem bantuan pemanduan Honda Sensing. Sistem berkenaan memberikan fungsi seperti brek kecemasan automatik (AEB), bantuan kekal lorong, pengelak keluar laluan bersama amaran keluar lorong, cruise management adaptif bersama Low Pace Observe, dan juga amaran mula gerak kereta hadapan.

Fungsi lain yang turut diberikan termasuk, pemantau tumpuan pemandu, isyarat berhenti kecemasan, penderia parkir belakang, kamera undur pelbagai sudut, enam-beg udara dan pelbagai lagi. Varian e:HEV EL+ dan RS turut menerima tambahan penderia parkir hadapan serta sistem pemantau titik buta Honda LaneWatch.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles