18.8 C
New York
Saturday, September 21, 2024

Xiaomi SU7 Extremely Prototype guna tetapan tiga motor, mampu hasilkan 1,548 PS, untuk kegunaan litar sahaja


Xiaomi SU7 Ultra Prototype guna tetapan tiga motor, mampu hasilkan 1,548 PS, untuk kegunaan litar sahaja

Kereta pertama Xiaomi, SU7, yang diperkenalkan pada tahun lepas untuk menentang Porsche Taycan anda mungkin sudah pernah lihat, tapi bagaimana pula hala tujunya selepas ini? Nampaknya pengeluar telefon pintar dari China itu tidak akan berhenti, malah mara lebih serius dengan pengenalan SU7 versi prestasi tinggi pula, dipanggil sebagai SU7 Extremely Prototype.

Menggunakan nama yang sama seperti telefon Xiaomi yang paling mahal dan mempunyai penampilan seperti McLaren 720S GT3, SU7 Extremely ini jauh mengatasi prestasi Taycan Turbo GT. Sementara EV dari Porsche itu ditala supaya boleh digunakan atas jalan biasa, SU7 Extremely pula hanya dikhaskan untuk kegunaan litar. Disebabkan itu, ia boleh diubah suai seperti tiada had.

Bermula di bahagian mekanikal, SU7 Extremely ini menggunakan tetapan tiga motor elektrik seperti Tesla Mannequin S Plaid dan Lucid Air Sapphire, termasuk motor V8 keluaran sendiri Xiaomi. Dua daripada motor ini diletakkan di belakang, dengan setiap satunya menghasilkan 578 PS (425 kW) dan tork 635 Nm.

Xiaomi SU7 Ultra Prototype guna tetapan tiga motor, mampu hasilkan 1,548 PS, untuk kegunaan litar sahaja

Ia kemudiannya dipadankan dengan motor V6 daripada SU7 Max yang diletakkan di hadapan, dan hasilnya, kereta ini secara keseluruhannya dapat menghamburkan 1,548 PS (1,139 kW) kepada semua roda. Dilengkapi tayar slick Pirelli P Zero, SU7 Extremely dapat melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 1.97 saat, 0-200 km/j dalam 5.96 saat dan mencapai kelajuan maksimum 350 km/j.

Memberikan tenaga kepada motor ini adalah bateri 897-volt (kapasiti tidak diberitahu) yang dikatakan direka secara spesifik untuk perlumbaan. Ia adalah bateri Qilin II pertama CATL, yang diberitahu mempunyai rintangan dalam sel sangat rendah dan masih boleh mengeluarkan kuasa maksimum sehingga 1,330 kW (1,808 PS); walaupun bateri berada pada tahap 20%, ia masih boleh mengeluarkan lebih 800 kW (1,088 PS).

Dengan kuasa sebegini, bahagian brek juga dipertingkat dengan unit AP Racing enam piston di hadapan, bersama sistem penjanaan semula kuasa brek yang boleh mengumpul kembali sehingga 400 kW dan memberi daya henti sehingga 0.6g. Walaupun dengan panel badan gentian karbon, bahagian dalam yang dikosongkan serta berat yang dikurangkan lebih 500 kg, SU7 Extremely ini masih mencatat berat 1,900 kg.

Xiaomi SU7 Ultra Prototype guna tetapan tiga motor, mampu hasilkan 1,548 PS, untuk kegunaan litar sahaja

Menariknya, aerodinamik kereta spesifikasi lumba ini dapat menghasilkan downforce yang cukup untuk bertindak dengan beratnya. Ini adalah hasil penggunaan antaranya seperti splitter hadapan, diffuser, lubang udara pada lengkuk roda serta sayap belakang besar. Pada kelajuan 350 km/j, SU7 Extremely dapat menghasilkan daya tolak ke bawah 2,145 kg.

Xiaomi mempunyai perancagan untuk membawa SU7 Extremely ini ke litar Nürburgring pada bulan Oktober untuk membuat cubaan memecahkan rekod masa kereta empat pintu manufacturing yang dipegang oleh Taycan Turbo GT (7m 7.55s). Selain daripada itu, tetapan tiga motor ini juga akan diperkenalkan pada SU7 jualan umum, dan juga dipanggil Extremely pada tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles