22.6 C
New York
Friday, September 20, 2024

Sime Darby, Porsche besarkan fasiliti pemasangan di Kulim – Cayenne S E-Hybrid Coupe dieksport ke Thai


Sime Darby, Porsche besarkan fasiliti pemasangan di Kulim – Cayenne S E-Hybrid Coupe dieksport ke Thai

Sime Darby dan Porsche telah bersama-sama mengumumkan pembesaran fasiliti pemasangan pembuat kereta itu di Inokom yang merupakan kemudahan pengeluaran dan pemasangan kenderaan Sime Darby di Kulim, Kedah.

Kilang yang telah diperbesarkan itu kini seluas 11,000 meter persegi untuk memenuhi peningkatan kapasiti dan menempatkan barisan pengeluaran baharu bagi mannequin keduanya, iaitu mannequin plug-in hybrid Porsche Cayenne S E-Hybrid Coupé. Mannequin versi baharu ini merupakan kenderaan Porsche pertama yang dipasang di Malaysia untuk dieksport ke pasaran Thailand. Setakat ini, fasiliti terbabit yang merupakan kilang pemasangan pertama di luar Eropah yang dibuka pada tahun 2022, telah pun mengeluarkan lebih 2,000 unit bagi Cayenne.

“Usaha ini merupakan satu mercu jaya penting bagi Sime Darby bersama rakan kerjasama kami Porsche untuk memanfaatkan peluang baharu di rantau ASEAN sambil membuktikan keupayaan bakat tempatan kami yang berkemahiran tinggi. Kami tetap teguh untuk memenuhi komitmen kami dengan menawarkan produk konsisten yang memenuhi permintaan daripada pelanggan Porsche, yang memperluas pasaran domestik ke negara jiran kita, Thailand,” kata Dato’ Jeffri Salim Davidson, CEO Kumpulan Sime Darby.

Sime Darby, Porsche besarkan fasiliti pemasangan di Kulim – Cayenne S E-Hybrid Coupe dieksport ke Thai

Albrecht Reimold, Ahli Lembaga Eksekutif Pengeluaran, Porsche AG berkata, “Porsche telah mencipta sejarah apabila membuka kemudahan pemasangan tempatan di Malaysia pada 2022. Sejak itu, kami telah mencapai pelbagai mercu jaya penting, termasuk memasang lebih daripada 2,000 Cayenne di dalam negara dalam tempoh hanya dua tahun selepas kemudahan dibuka dan mendapat tempat di hati keluarga di Malaysia.

“Kini, kami bersiap sedia untuk memenuhi permintaan masa depan dengan menaik taraf dan meluaskan kemudahan di Kulim bagi memastikan bahawa mannequin Cayenne sulung yang bakal dieksport ke pasaran serantau untuk memenuhi permintaan dan jangkaan pelanggan.”

Kemudahan pemasangan tempatan bagi Porsche telah direka dan dibina dengan mengambil kira piawaian kelestarian. Panel photo voltaic dengan sistem pemantauan pintar dipasang di atas bumbung untuk menjana kuasa yang diperlukan bagi operasi, sekali gus mengurangkan penggunaan tenaga elektrik. Sejajar dengan pembesaran kemudahan ini, kapasiti panel photo voltaic akan ditambah tidak lama lagi. Dalam pada itu, teknologi pengumpulan air hujan terus diguna pakai sebagai sebahagian daripada komitmen kelestarian menerusi penggunaan sumber asli yang berkesan.

Berkenaan dengan Cayenne, mannequin facelift bagi E3 CKD ini telah pun dilancarkan di sini pada Oktober 2023 dan berharga RM600k. Namun kita masih belum ada Cayenne S E-Hybrid sama ada dalam bentuk badan regular atau coupe, namun memandangkan PHEV ini kini dipasang di sini, kebarangkalian ia akan memasuki bilik pameran tempatan tidak lama lagi. Atau mungkin juga Cayenne Coupe dengan enjin 3.0L V6?

Cayenne S E-Hybrid terkini menerima enjin 3.0L V6 turbo dengan kuasa 353 PS dipadankan bersama motor elektrik 176 PS. Jumlah keseluruhan output mencecah 519 PS dan tork 750 Nm, membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam 4.7 saat dan kelajuan maksimum cecah 263 km/j. Bagi jarak gerak elektrik sepenuhnya boleh cecah 90 km mengikut kitaran WLTP, hasil janaan bateri 25.9 kWh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles