17.3 C
New York
Saturday, September 21, 2024

WCE: Kutipan tol dilaksanakan di Plaza Tol Taiping Selatan dan Plaza Tol Trong mulai 24 Julai 2024


Klik untuk besarkan

Pengendali Lebuhraya West Coast Expressway (WCE) telah mengumumkan bahawa Jajaran Seksyen 11 (Taiping Selatan – Trong – Beruas) akan melaksanakan kutipan tol bermula jam 12.01 tengah malam pada 24 Julai 2024. Di mana ia melibatkan dua plaza to iaitu Plaza Tol Taiping Selatan dan Plaza Tol Trong. Di mana kadar bayaran tol yang akan dikenakan adalah bermula antara RM1.88 hingga RM13.12 bagi Kelas 1.

Menurut syarikat tersebut, kutipan tol Seksyen 11 ini akan dilaksanakan secara elektronik sepenuhnya menggunakan kad Contact ‘n Go, Good Tag (Plaza Tol Taiping Selatan dan Lekir sahaja) dan RFID.

Pada 12 Mac lalu, Seksyen 11 yang melibatkan Persimpangan Bertingkat Taiping Selatan ke Persimpangan Bertingkat Beruas telah pun dibuka secara rasmi untuk kegunaan orang ramai. Ia melibatkan jajaran sepanjang 35.5 km yang menghubungkan pengguna secara terus dari Lebuhraya PLUS di Changkat Jering ke Beruas, Perak.

WCE: Kutipan tol dilaksanakan di Plaza Tol Taiping Selatan dan Plaza Tol Trong mulai 24 Julai 2024

Bagi Seksyen 11 ini, ia mempunyai dua persimpangan iaitu Persimpangan Trong dan Persimpangan Taiping Selatan, dijangka dapat menjimatkan masa perjalanan dari Changkat Jering ke Beruas yang akan mengambil masa hanya 20 minit sahaja berbanding 55 minit sebelum ini melalui laluan sedia ada. Pengurangan masa perjalanan ini pastinya memberikan penjimatan kos bahan api bagi pengguna yang menuju ke selatan Perak sehingga ke Selangor dan juga merupakan alternatif kepada Lebuhraya PLUS dan mengurangkan kesesakan terutama pada waktu puncak, musim perayaan dan cuti persekolahan.

Ia juga merupakan akses yang lebih mudah kepada pengguna untuk ke destinasi pelancongan menarik di sekitar negeri ini seperti Zoo Taiping, Taman Tasik Taiping, Hutan Paya Bakau Matang, Muzium Perak, Pantai Remis, Pulau Pangkor serta menjadi nilai tambah kepada kempen Tahun Melawat Perak 2024 dan Sambutan Ulang Tahun ke-150 bandar Taiping.

Sepanjang laluan Seksyen 11 ini, terdapat enam perhentian teduhan motosikal (untuk kedua-dua arah utara dan selatan).Selain itu, ia turut menyediakan dua terowong lintasan haiwan liar yang merentasi Hutan Simpan Bubu. Malahan kawasan Rehat dan Rawat (R&R) turut disediakan iaitu R&R Sungai Nyiur untuk kedua-dua arah utara dan selatan.

Lebuhraya WCE merupakan lebuhraya antara bandar yang menghubungkan Changkat Jering di Perak ke Banting, Selangor sepanjang 314.5 km dengan melalui destinasi utama seperti Beruas, Sri Manjung, Sitiawan, Teluk Intan, Bagan Datuk, Hutan Melintang, Sabak Bernam, Tanjong Karang, Kuala Selangor, Klang, Shah Alam dan Banting.

Ia merangkumi 11 seksyen iaitu tujuh seksyen di Selangor dan empat seksyen di Perak. Selain Seksyen 11, lima lagi seksyen WCE telah dibuka iaitu Seksyen 5 (Klang-Kapar) dan Seksyen 6 (Kapar – Assam Jawa) di Selangor serta Seksyen 8 ( Hutan Melintang-Telok Intan), Seksyen 9 (Kampung Lekir -Changkat Chermin) dan Seksyen 10 (Changkat Chermin-Beruas) di Perak. Secara purata trafik harian mencecah 70,000 kenderaan yang melalui lima seksyen berkenaan.

Tinggal lagi dua seksyen lagi yang masih dalam pembinaan iaitu Seksyen 1 (Banting-SKVE) dan Seksyen 2 (SKVE-SAE) untuk melengkapi keseluruhan jajaran WCE. Dijangkakan keseluruhan jajaran lebuhraya ini akan dibuka sepenuhnya pada akhir tahun 2025.

:

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles